Hoe is de energie vraag verdeling van koelkast onderdelen?

Hoeveel vermogen vraagt ieder onderdeel per uur ongeveer in een koelkast? Dus de compressor en thermostaat enzo. Ik snap dat dit ook afhangt van de temperatuur in de koelkast en dat de compressor op sommige momenten overuren moet draaien. Maar zou iemand een schatting kunnen geven?
Ik dacht zelf te hebben opgezocht dat er rond de 500kWh aan de koelkast wordt verbruikt, hoe is dit binnenin onderling verdeeld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Een koelkast heeft eigenlijk maar een enkel onderdeel waar de elektriciteit in verbruikt wordt, dat is de compressor.
De compressor zet elektriciteit om in koude, via via.

De thermostaat is alleen maar een schakelaar, en verbruikt zelf geen energie.
Het lampje verbruikt natuurlijk ook wat, maar dat is meestal maar kort en het vermogen is ook laag, dus vrijwel verwaarloosbaar.

Het hangt van de leeftijd en de omvang van een koelkast af hoeveel kWh hij per jaar verbruikt. Een nieuwe en zuinige verbruikt ca 200 kWh per jaar.
500 is hoog, of het moet een heel erg grote zijn met 2 deuren en op leeftijd.

Er zijn ook iets complexere koelkasten met ventilator die de lucht laat circuleren. Die verbruikt wel een eigen hoeveelheid energie
En er is de automatische ontdooier.

Die ontdooier verbruikt wel wat energie, maar zonder ontdooier, ontstaat vaak te veel ijsafzetting op het koelelement, waardoor dat minder efficiënt gaat werken, en de koelkast daardoor meer energieverbruikt.
Dus het verbruik van een koelkast is niet constant in de loop van de tijd. Natuurlijk gaat hij steeds aan en uit, (de compressor) maar de compressor moet steeds langer draaien naarmate de ijslaag op het koelelement toeneemt
Hoe dikker de ijslaag, des te moeilijker komt de koude in de koelkast ruimte.
Dan gaat de ontdooier even aan, smelt de ijsaanslag op het koelelement, en neemt het dagverbruik weer wat af.

Dit bij normaal huishoudelijk gebruik.